Zdrowe jaja, ale jaja!

Jajka przez wiele lat były uważane z bomby cholesterolowe i nie były zalecane przez naukowców. Jednak po paru latach i serii badań stwierdzono że nie są niebezpieczne dla zdrowia a wręcz wskazane. WHO- Światowa Organizacja Zdrowia twierdzi, że nawet 10 sztuk tygodniowo nie powinno nikomu zaszkodzić. Nie wykazano w badaniach żadnego związku przyczynowo- skutkowego aby spożycie jajek powodowało poniesienie się cholesterolu u osób regularnie je jedzących a zwiększone ryzyko występowania chorób układu krążenia. Jajka są kopalnią witamin (A, E, D, K, B12, kwasu foliowego), minerałów (potasu, siarki, fosforu, żelaza, cynku), kwasów omega-3 i -6. Podwyższają przemianę materii i jednocześnie na długo hamują głód. Zatem możemy spokojnie jeść jajkami na miękko czy na twardo, choć lekarze ostrzegają że codzienna jajecznica z trzech sztuk jest przeciwwskazana dla osób chorują na cukrzycę bądź mają problemy z podwyższonym cholesterolem. Ci powinni spożywać jajka kilka razy w tygodniu i to najlepiej gotowanych na miękko lub w koszulkach, bo takie są najzdrowsze. Gorzej wypada omletem czy jajecznicą, podczas smażenia powstają szkodliwe rakotwórcze dioksyny. Natomiast dla miłośników kultowego koglem – moglem ostrzeżenie, bo dwa żółtka i cukier dają nam bombę kaloryczną (ok. 450 kcal) oraz ryzyko zachorowania na salmonellę! Jaja są kopalnią zdrowia

Podczas zakupów…

• Kolor skorupki nie ma żadnego znaczenia, najważniejszy jest. .. numer. Każde jajko powinno mieć stempel, a na nim najpierw cyfrę (od O do 3), potem symbol państwa (PL) i weterynaryjny numer fermy (jajek można nie stemplować, ale tylko wtedy, gdy się jest właścicielem stadka do 50 kur i sprzedaje na targu). Cyfra na stemplu mówi o tym, w jakich warunkach żyje kura, która zniosła jajko, a to ma znaczenie i dla naszego zdrowia.

3 oznacza chów klatkowy. Nioski spędzają całe życie zamknięte w klatkach (stojących jedna na drugiej). Są tak stłoczone, że czasem nie mają nawet możliwości obrócenia się, dziobią się, chorują, gubią pióra, ranią łapki. Celem takiej hodowli jest maksymalizacja wydajności i zysku. Zwierzęta karmi się wyłącznie sztucznie, zdarza się dosypywanie hormonów wzrostu oraz antybiotyków, by rosły i nie chorowały. W efekcie produkują więcej hormonów stresu. Żyjąca w warunkach naturalnych kura znosi ok. 200 jajek rocznie, ta na fermie nawet 350! Od 2012 roku w krajach Unii Europejskiej ma być wprowadzony zakaz hodowli w klatkach.
2 znamionuje chów ściółkowy. Kura spędza całe życie w zamkniętym pomieszczeniu, karmi się ją paszą.
1 określa hodowlę wolno wybiegową. W ciągu dnia kura chodzi po podwórku a na noc zamyka się ją w klatce. Jajka, które znosi, są nie tylko smaczniejsze, ale i zdrowsze – mają np. więcej żelaza.
0 to chów ekologiczny. Kura biega wolno i kiedy chce, wraca do kurnika. Zimą karmi się ją paszą z certyfikatem ekologicznym.

• Na opakowaniu jajek jest jeszcze napis oznaczający klasę: A (jajka przeznaczone do handlu), B i C (do użytku przemysłowego). Powinna być również informacja o rozmiarze. XL, L, M, S to kategoria wagowa, która określa wielkość jajka: XL – bardzo duże (73 g i więcej), L – duże (od 63 g do 73 g), M – średnie (od 53 g do 63 g), S – małe (poniżej 53g).
Pozostałe napisy nie mają znaczenia dla kupującego.

• Jajka kurze – najzdrowsze znoszą kurki zielononóżki, które można tylko hodować ekologicznie bo w zamknięciu nie znoszą jaj oraz szybciej umierają . Jajka od tych kur są smaczniejsze, lepsze jakościowo i zdrowsze. Mają większe żółtka i o jedną trzecią mniej cholesterolu, a ponadto rzadziej uczulają alergików.Jajko jajku nierówne
• Jajka przepiórcze – zawierają mniej tłuszczu i cholesterolu niż jajka kurze. Są bogate w fosfor, żelazo, miedź, cynk oraz witaminy z grupy B. Białko w jajach przepiórczych ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Zaleca się je osobą chorym na astmę, cukrzycę, anemię, z problemami z wątrobą i nerkami. Zwykle nie wywołują reakcji alergicznych u osób uczulonych na kurze białko.
• Jaja strusie – ważą przeszło 1,5 kg, z czego większość jest białkiem. Mają więcej niż jajka kurze dobrych kwasów tłuszczowych i mniej cholesterolu. Jajko strusie odpowiada 30-35 jaja kurzym dlatego powinno się je gotować ponad 2 godziny.
• Jajka kacze i gęsie – dodaje się je przeważnie do wypieków i ciast z powodu oleistej konsystencji . Kacze jaja często są zakażone salmonellą.

Uwaga slogany

• Uważaj na nazwy „jajka ze wsi”, „z naszej zagrody”, „prosto od baby”, „z ekologicznych płuc Polski”, „spod strzechy” itd. – takie jajka przeważnie mają stempel z trójką na początku, która wyjawia, że kura wychowała się na fermie.
• Chwyt reklamowy to jajka „odlotowe”, „kosmiczne”, „z mocą”, „mocarzy”
• „Jajka omega-3”, czyli z prozdrowotne kwasami tłuszczowymi obniżające ryzyko wielu różnym chorobom. Jajka z obozów pracy dla kur czyli ferm mają o 20 razy mniej tych kwasów niż te biegające wolno! Lepiej wybierać kupować jajka w sklepach ze zdrową żywnością bo tam na pewno kupimy jaka od kur ekologicznych.

Czy wierz że…

Uważaj na jajecznice w hotelach i restauracjach ? Przyjrzyj się im uważnie. Jeśli ma tylko żółty kolor to, najprawdopodobniej pochodzi z kartonu (prawdziwa jajecznica jest biało-żółta ). Na potrzeby przemysłu restauracyjnego i hotelarskiego, jajka pakuje się w wielolitrowe kartony z dodatkiem konserwantów, sztucznych barwników.Uwaga w restauracji

Naukowcy donoszą…

• Naukowcy stworzyli genetycznie zmodyfikowane kury, które znoszą jajka zawierające substancje przeciwnowotworowe i antywirusowe. Być może wkrótce będziemy się leczyć jajecznicą.
• Naukowcy udowodnili, że jajka są bogate w białka, które powodują działają identycznie jak leki obniżające ciśnienie, a tym samym zmniejszają ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. Według nich więcej takich substancji mają jajecznica i jajka sadzone niż gotowane.

Plusy i minusy jajek
• Jajka powinno się myc od razu po przyniesieniu do domu. To zapobiega rozwojowi bakterii i ich ekspansji w lodówce.
• Jajka wcale nie podnoszą potencji. Mają duża wartość odżywczą, są symbolem życia oraz płodności, ale nie udowodniono w badaniach naukowych że wpływają pozytywnie na życie seksualne.
• Jajka są doskonałym kosmetykiem. Mają nawilżający i chroniący skórę przed wysuszeniem cholesterol oraz odmładzającą witaminę A i lecytynę.

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia pochodzą z :

http://bakedbree.com/hard-boiled-eggs-three-ways

http://hautelife.ca/2012/08/eat-the-whole-frickin-egg/

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/4488633/Eggs-almost-as-bad-as-smoking.html

 


Partnerzy
Poradnia Dietetyczna na Facebook
Umów wizytę
Szymon Chrzanowski - ZnanyLekarz.pl