Zamrażarka pełna dobroci

Mrożonki rozmrażamy w lodówce nigdy nie w temperaturze pokojowej

Nie od dziś wiadomo, że najlepiej jeść świeże owoce, warzywa i mięso. Jeżeli już sięgamy po produkty przetworzone (obrane, pokrojone), sięgajmy przede wszystkim po mrożonki. Zamrażanie żywności jest najlepszym sposobem na zachowanie w niej cennych składników; pozwala w większym stopniu niż np. słodzenie, solenie czy marynowanie zachować najbardziej zbliżoną do świeżych produktów wartość odżywczą, i to bez wprowadzania dodatkowych substancji konserwujących. Dzięki  temu struktura białek niemal nie zmienia się. Zostaje także zahamowane jełczenie tłuszczu zachodzące  w temperaturze wyższej niż -18°C. Straty składników mineralnych w tej metodzie przechowywania są niewielkie i wiążą się ze wstępną obróbką, np. blanszowaniem.

Zamrażanie najlepiej zapobiega stratom witamin. Ubytek witaminy C jest stosunkowo niewielki i wynosi 20 proc. (dla porównania – w syropach znika średnio 75 proc., w kompotach i dżemach – powyżej 35 proc.), witaminy A – tylko 5-10 proc. w owocach i 20-30 proc. w warzywach. Co istotne, podczas gotowania mrożonek straty witamin są nieduże w porównaniu z gotowaniem świeżych owoców i warzyw.

 

W sezonie zimowym mrożonki są idealnym źródłem witamin i składników mineralnych

Podczas zakupów

  • Kupuj  mrożonki w paczkach lub kartonach. Te na wagę w lodówkach w supermarketach, są zwietrzałe i niesmaczne.
  • Patrz  na opakowaniu temperatury zamrażania i daty przydatności do spożycia (ewentualnie daty wyprodukowania). Im świeższy produkt i niższa temperatura, tym lepiej, ponieważ, gdy proces ten przebiega powoli, powstają duże kryształki lodu rozrywające błony komórek  skórek owoców i warzyw, co powoduje nadmierny wyciek soku.
  • Żywność puszkowana  jest dużo mniej zdrowa od mrożonek – zawiera konserwanty, sztuczne barwniki i dużo mniej witamin. Mają  dużo soli i cukru. Owoce puszkowane w słodkim syropie to bomba kaloryczna! Zanim więc kupisz fasolkę, groszek czy szprotki, sprawdź skład konserwy.
  • Kupuj  dobrze zamrożone produkty, bez widocznych śladów rozerwania na torebce czy wgnieceń na pudełku.  Warzywne i owocowe mrożonki powinny być sypkie. Zbite  w ciężką kulę lub zlepione- nie kupuj ich najprawdopodobniej były wcześniej rozmrożone. Wyjątek stanowią produkty bardzo rozdrobnione, zamrożone w płytkach.
  • Nie dopuść do rozmrożenia dania podczas transportu do domu, jeżeli nie będziesz jej spożywać od razu po powrocie.
  • Mrożonki warzywne oraz owocowe mają mało kalorii. Część mrożonek takich jak filety rybne, pierogi czy kopytka, do takich dań należy przeważnie doliczyć  jeszcze kaloryczne dodatki, np. tłuszcz do smażenia, sos czy śmietana.

 

 

Blaski i cienie mrożonek

  • Mrożonki są żywnością wygodną. Nie potrzebują obróbki wstępnej ,nie ma strat związanych z obieraniem. Czas przygotowania potrawy jest krótki.
  • Nie wolno ponownie zamrażać rozmrożonej mrożonki. Mrożonki powinno się przechowywać w temperaturze nie wyższej od temperatury zamrażania. Hamuje to  rozwoju drobnoustrojów i wszelkich zmian biochemicznych. Rozmrażać należy dopiero bezpośrednio przed spożyciem, by nie stracić soku i witamin oraz nie doprowadzić do rozmnożenia drobnoustrojów.
  • Nie powinno się rozmrażać mrożonej w temperaturze pokojowej. Prawidłowo mrożonki powinno się rozmrażać w lodówce  z powodu zmniejszenia strat witamin oraz rozpadu struktury komórkowej warzyw czy mięsa oraz zahamowania rozwoju pleśni i bakterii.

 Mrożonki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia pochodzą z :

http://www.acefitness.org/acefit/expert-insight-article/3/859/how-much-difference-is-there-in-nutritional/

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/7374249/Frozen-vegetables-more-nutritious-than-fresh-vegetables-says-report.html

http://shreeganeshfoods.tradeindia.com/products.html

 


Partnerzy
Poradnia Dietetyczna na Facebook
Umów wizytę
Szymon Chrzanowski - ZnanyLekarz.pl