Witamina słońca

Listopad dobiega końca, dni są już wyraźnie krótsze, temperatura maleje,  a my zaczynamy nosić coraz więcej ubrań.  Ta sytuacja nie jest dobra dla naszego organizmu, ponieważ podczas zimy znacznie częściej występują u nas niedobory bardzo cennej witaminy, którą jest witamina D.                                             

Warunkiem fizjologicznym zapotrzebowania organizmu ludzkiego w witaminę D jest zależne głównie (w 80-90%) od ekspozycji na świtało słoneczne. Dodatkowym źródłem jest pożywienie. Niewiele jest jednak produktów zawierających tą witaminę. Należy do nich zaliczyć: tłuste ryby morskie (takie jak łosoś, makrela, sardynki, tran czy halibut), żółtko jaja kurzego.

Przyczyną niedoboru witaminy D w zdrowej populacji jest zmniejszenie syntezy skórnej (związane z szerokością geograficzną, procesami starzenia, coraz powszechniejszym używaniem filtrów przeciwsłonecznych, stylem życia, coraz dłuższym przebywaniem w pomieszczeniach ze sztucznym światłem, coraz dłuższą aktywnością zawodową w ciągu dnia), a także niedostateczna podaż witaminy D z dietą (współczesna dieta jest zdominowana przez tłuszcze zwierzęce, Fast foody, chipsy, batony – a więc produkty o znikomej zawartości witaminy D). Niedobór witaminy D staje się światową epidemią, dotykającą coraz większy odsetek populacji  . Stany niedoborowe występują u dzieci, młodych dorosłych, a szczególnie u osób w średnim i starszym wieku. Częstotliwość występowania niedoborów witaminy D w Europie jest bardzo duża. Na podstawie badań stwierdzono, że u 28/100 osób zdrowych i 70/100 hospitalizowanych dorosłych występowały niedobory tej witaminy. Konsekwencją stanu niedoborowego witaminy D nie tylko jest krzywica u dzieci czy osteomalacja u dorosłych ale również: rozwój miażdżycy, otyłości, nadciśnienia tętniczego, niewydolności mięśnia sercowego czy choroby nowotworowe.

Wiec jak zapobiec staną niedoborowym witaminy D?

Metoda jest prosta. Najprostszym sposobem jest  optymalna ekspozycja skóry na promieniowanie UV od maja do września. Czas przebywania na słońcu konieczny do dostatecznej syntezy witaminy D wynosi 20 minut dzienne ( bez stosowania filtrów ochronnych); wystarczająca jest ekspozycja twarzy, rąk i przedramion (tj. 15% powierzchni ciała). Alternatywnym sposobem wykorzystania syntezy skórnej może być naświetlanie lampą UVB ( 1 dawka rumieniowa 2-3 razy w tygodniu). Natomiast w okresie jesienno- zimowym od października do kwietnia  kiedy słońca jest mała, powinniśmy spożywać więcej produktów bogatych w tą witaminę oraz ją suplementować ją doustnie.

 

 

 

 

 

Zdjęcia pochodzą z :

http://www.foodservicefootprint.com/news/concern-over-mackerel-stock
http://www.astrocounsel.us/articles/?p=666


Partnerzy
Poradnia Dietetyczna na Facebook
Umów wizytę
Szymon Chrzanowski - ZnanyLekarz.pl