Śniadanie na szóstkę z plusem

Ferie dobiegają końca i znów dzieci wrócą do szkolnych ław. Niestety dzieci w Polsce nie odżywiają się zdrowo, a ostatnie badania wskazują na to, iż nasze pociechy stają się najgrubsze w Europie. Dlatego tak ważne jest m.in. drugie śniadanie.Do kanapek używajmy zawsze chudych wędlin

W naszym kraju uczeń otrzymuje około 5 złotych na drugie śniadanie. Rodzice dając dzieciom pieniądze sądzą, że kupują owoce lub kanapki. Ze statystyk wynika, że przeciętny uczeń kupuje w sklepiku szkolnym słodkie napoje oraz chipsy. W zapracowanych czasach przygotowywanie śniadań do szkoły dla dzieci wydaje się przeżytkiem z minionej epoki. Jednak z badań przeprowadzonych w USA dowodzą, iż dzieci, które jedzą śniadanie, mają lepsze oceny, ponieważ ich organizmy znacznie szybciej się budzą i zaczynają lepiej funkcjonować, podczas gdy reszta dzieci niejedzących śniadań nadal śpi. Dzięki zdrowej dawce węglowodanów z rana uczniowie mogą bardziej skupić się na zajęciach, są mniej agresywne, mniej ospałe, oraz rzadziej chorują. Z ich wyników badań można od razu zauważyć znacznie lepsze wyniki poziomu cholesterolu we krwi, rzadziej skarżą się na bóle brzucha, znacznie lepiej się uczą. Także dzięki przystosowywaniu dziecka do mniejszych oraz regularnych porcji jedzenia chronimy ich na przyszłość przed otyłością.

A problem otyłości jest duży. Według ostatnich doniesień NIK-u, aż 18% uczniów w naszym kraju zmaga się z nadwagą i otyłością. Czyli prawie co piąte dziecko! Co gorsze według Światowej Organizacji Zdrowia nasze 11-latki są najgrubsze w Europie!!! Na taką statystykę sami sobie zapracowaliśmy, środki na edukacje zdrowotną w szkołach i samorządach prawie nie istniej, zaś ze świadomością rodziców bywa różnie. Często zamiast zdrowej bułki grahamki z białym serem i warzywami rodzice wkładają do tornistrów swoich pociech chipsy lub bardzo mocno

Zdrowe kanapki to podstawa dla rozwijającego się młodego organizmu

przetworzone rogaliki czekoladowe, które są prawie nieśmiertelne z powodu ilości chemii w nich zawartych. Najgorsze jest to, że aż 25% dzieci w wieku wczesnoszkolnym nie jada posiłku ani w domu ani w szkole. A 40% nawet jeśli je w domu śniadanie, nie je drugiego śniadanie w szkole. Za taki stan rzeczy winni są dorośli m.in. dyrektorzy szkól, ajenci sklepików szkolnych czy kucharze w stołówkach, którzy serwują dzieciom gotowe zupki czy sosy z paczki.Czasami warto się rozejrzeć jak inne kraje rozwiązują problem otyłości dzieci. W Szwecji, tamtejszy rząd wprowadził szeroko zakrojone działania mające na celu ograniczenie problemu otyłości wśród dzieci. Programy edukacyjne dla dorosłych i dzieci, zamiana jedzenia na zdrowsze w sklepikach szkolnych oraz nauka jedzenia drugich śniadań przez uczniów spowodowała sadek wskaźnika nadwagi wśród dzieci o prawie 10%.

Reasumując, warto rozmawiać z dziećmi na temat prawidłowego odżywiania. Dawajmy przykład dzieciom jedząc z nimi śniadania i pokazujmy, że sami dbamy o to co jemy.

 

Krótki przewodnik co warto aby znalazło się w śniadaniówce ucznia:

Warzywa i owoce; zimą także suszone. Źródło witamin, składników mineralnych, błonnika regulującego pracę jelit.

Produkty mleczne; wybierajmy te owocowe- z czekoladą czy karmelem nie będą dobrym rozwiązaniem. Budynie, jogurty, maślanki, kefiry są bardzo dobrym źródłem wapnia i białka potrzebnego dzieciom do wzrostu.

Zamiast kanapek serwujmy dzieciom od czasu do czasu wrapy pełnoziarniste

Sery i serki; kawałek ulubionego żółtego sera w plasterku czy serek wiejski zabiją głód i dostarczą białka.

Orzechy i pestki; dostarczą mnóstwo zdrowych tłuszczów.

Zdrowe słodycze; ciemna czekolada, sezamki, chałwa, batony z dużą ilością orzechów czy ciastka owsiane.

Chleb z pełnego ziarna– na prawdziwym zakwasie. Dostarcza aż o 50% więcej żelaza, witamin E, wapnia i potasu niż jasny chleb. Zamiast kajzerki – grahamka. Jest bogatsza w błonnik i składniki mineralne. Aby urozmaicić posiłki wybierajmy wrapy pełnoziarniste zamiast chleba.

Co włożyć do kanapki?– przede wszystkim coś, co dostarczy pełnowartościowego białka: wędlina (najlepiej drobiową, plasterek piersi z obiadu lub kurczaka z grilla), ser, jajka, pasta rybna lub z roślin strączkowych oraz, bardzo ważnie – warzywa np. pomidor, ogórek, papryka czy sałata czy kiełki.

Uczmy dzieci jeść śniadania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia pochodzą z:

http://www.recipe.com/breakfast-burrito/

http://goodnewsaday.wordpress.com/tag/healthy-sandwiches/

http://www.tumblr.com/tagged/healthy%20sandwiches

http://healthmeup.com/photogallery-recipes/healthy-sandwich-recipes-for-quick-meals/5614

 

 


Partnerzy
Poradnia Dietetyczna na Facebook
Umów wizytę
Szymon Chrzanowski - ZnanyLekarz.pl