Sen a nasza waga?

Sen odchudza!

Zagoniony i stresujący styl życia powoduje u części z nas bezsenność. Brak snu staje się powoli epidemią, na którą cierpi coraz więcej osób. Skutkiem niewyspania nie jest tylko zmęczenie oraz nadmierna senność w ciągu dnia, ale również nadwaga. Najnowsze badania pokazują, że deficyt snu może sprzyjać wzrostowi wagi. Każdy dobry dietetyk wie, że zdrowy sen jest jednym z elementów w terapii leczenia nadwagi i otyłości.

Przeciętna długość snu w krajach wysoko rozwiniętych obecnie wynosi około 7 godzin, to o 1-2 godziny krócej niż 60 lat temu. Wraz ze spadkiem ilości przespanych godzin wzrasta liczba osób z nadwagą i otyłością. Badania epidemiologiczne to sugerują, że te dwa czynniki są bardzo mocno ze sobą powiązane. Jak to jest możliwe?

Badania na Uniwersytecie Chicago przeprowadzone na grupie mężczyzn miał na celu sprawdzić tą hipotezę. Mężczyzn podzielno na 2 grupy, tych którzy spali po 4 godziny oraz 9 godzin.  Po zakończeniu eksperymentu pobrano im krew w celu zbadania ilości graliny w surowicy krwi. Gralina to hormon produkowany w żołądku, który jest odpowiedzialny za uczucie głodu.  Okazało się, że w grupie mężczyzn śpiących krócej poziom tego hormonu był wyższy od grupy śpiącej 9 godzino o około 30%. Na podstawie tych badań w 2011 naukowcy z University of Manitoba w Kanadzie przeprowadzili podobne badania. Dodatkowo kontrolowali oni co i w jakiej ilości badani jedli następnego dnia na śniadanie.  Doszli do wniosku, że osoby niewyspane jadły o 300 kalorii więcej niż, osoby które się wyspały. Ponad to niewyspani preferowali produkty bogate w złe tłuszcze nasycone.

W innych badaniach zbadano jak na aktywność fizyczną, która oprócz nawyków żywieniowych ma wpływ na wagę ma brak snu. Z badań wynikało, iż niewysypiający się ruszali się znacznie mniej i wolniej niż osoby wyspane. Stwierdzono u tych pierwszych iż w ciągu dnia mają obniżoną temperaturę ciała.  Oznacza to, że po nie przespanej nocy nasz organizm magazynuje nadwyżki energetyczne w postaci rezerw, które nie zostają spalone. Gdy bowiem energia zostaje wykorzystana, jej część jest uwalniana w postaci ciepła.

Oprócz ryzyka nadwagi czy otyłości u osób cierpiących na bezsenność zaobserwowano znacznie ryzyko występowania cukrzycy niż u osób wysypiających się. W badaniach przeprowadzonych w USA wynika jasno, że brak snu powoduje w naszym organizmie duży spadek wrażliwości komórek na insulinę (hormon obniżający poziom glukozy we krwi). Takie wahania poziomem cukru we krwi występują bardzo często u pacjentów z zaburzeniem przemian glukozy. Dowodem na ryzyko cukrzycy są trzydziestoletnie badania przeprowadzone na pielęgniarkach amerykańskich, które spały mniej niż 5 godzin i były zagrożone cukrzycą około 50 razy bardziej niż kobiety śpiące 8 lub więcej godzin. Nie tylko długość ale też jakość snu ma bardzo duży wpływ na gospodarkę glukozą w organizmie.  Sen składa się z faz, jedną z nich jest faza snu głębokiego, w której wydzielane są hormony odpowiedzialne z przemiany glukozy.  Zaburzenie tej fazy snu powoduje znacznie zachwiania w wydzielaniu tych hormonów. W badaniach zaobserwowano, iż u osób z krótkim i zakłóconym snem zarówno tolerancja na glukozę, jak i wrażliwość insulinowa badanych obniżyła się o prawie jedną czwartą.

Mózg jest bardzo samolubny jeżeli chodzi o możliwość wystąpienia niedoboru pokarmu.  Już na początku XX wieku patolodzy zauważali, że  w stanie niedożywienia wszystkie organy ulegają zmniejszeniu oprócz mózgu.  Według hipotez układ nerwowy na bardzo duży wpływ w dystrybucję energii w naszym organizmie.  Przez co mózg  pobiera największe ilości energii, nadając sobie najwyższy priorytet  własnym potrzebom. Gdy mechanizm dystrybucji energią zaczyna szwankować, mamy ciągłą ochotę na jedzenie. Mózg potrzebuje stałych dostaw glukozy, ignorując jednak sygnały sytości płynące z ciała. Konsekwencją tego może być nadwaga i otyłość. Dlatego krótki i nieefektywny sen na fatalny wpływ na proces dystrybucji glukozą, ponieważ podczas odpoczynku nocnego organizm „dokarmia” określone obszary mózgu w energię. Dlatego prawdopodobnie brak snu idzie w parze z otyłością.

Niewątpliwie zdrowy sen powinien stać się jednym z podstawowych zaleceń dietetycznych u osób borykających się z nadmiarem kilogramów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia pochodzą z :

http://health.ninemsn.com.au/family/8202440/weekend-sleeping-patterns-linked-to-childhood-obesity

http://www.freshhomeideas.com/diy-projects/how-to-guides/how-to-pick-a-pillow


Partnerzy
Poradnia Dietetyczna na Facebook
Umów wizytę
Szymon Chrzanowski - ZnanyLekarz.pl