Opcja light na Święta

Święta Bożego Narodzenia są tylko raz do roku, dlatego nie powinniśmy się pozbawiać przyjemności spróbowania oryginalnych, niecodziennych, świątecznych potraw, nawet jeżeli się odchudzamy czy dbamy o sylwetkę. Niestety większość z nas w tym okresie je zdecydowanie za dużo. Statystyczny Polak podczas tylko jednego świątecznego dnia spożywa nawet ponad 5-7 tysięcy kalorii.  Polskie dania świątecznie są wyjątkowo wysokokaloryczne i ciężkostrawne. Istnieje jednak kilka prostych sposobów, aby spożywać tradycyjne potrawy a przy okazji nie przybrać kolejnych kilogramów.  Pstrąg w soli

Pamiętajmy:

  •         Szadząc przy stole wigilijnym, nałóżmy sobie na talerz wszystko to, co będziemy chcieli zjeść. Dzięki temu będziemy mieli większą kontrolę nad tym, co spożywamy. Wybierajmy do tego mniejszy talerz, przez to zjemy mniejszą porcję, a objętość na talerzu będzie większa.
  •         Wybierajmy potrawy o mniejszej zawartości tłuszczu i kalorii. Zaczynajmy jedzenie od lekkich potraw takich jak: barszcz, warzywa, kapusta z grzybami czy chudych ryb- takich dań możemy jeść troszkę więcej, a dzięki temu szybciej się nasycimy i spożyjemy mniej kalorycznych dań takich jak: smażone ryby, kutia czy ciasta.
  •         Nie śpieszmy się podczas jedzenia. Spożywając wolniej, zjemy mniej i szybciej poczujemy się syci.
  •         Starajmy się skończyć jedzenie nie później niż na 2-3 godziny przed pójściem spać, dzięki temu będziemy mieli spokojniejszy sen.

Potrawy świąteczne, które przygotowujemy powinny być mniej kaloryczne, a jednocześnie zachowując ich tradycyjny bożonarodzeniowy klimat. Dzięki temu radość z przeżywanych  Świąt nie będzie nam się kojarzyć z poczuciem winy po spożyciu całych 12 pysznych potraw. Wigilia jest świętem rodzinnym, dlatego warto zakomunikować gospodarzom o możliwości przygotowania ich w lżejszej wersji.

Oto kilka sposobów na obniżenie kalorii w daniach świątecznych:

  •  Ryby

Zamiast smażyć rybę, lepiej ugotujmy ją na parze lub upieczmy w piekarniku. Dodajmy do niej marchewkę, plasterki limonki i natki pietruszki, dzięki temu podkreślimy smak ryby. Wybierajmy ryby takie jak: pstrąg, sola, flądra, karp, mintaj, morszczuk; są to ryby chude. Śledź jest dość tłustą rybą, zatem nie dodawajmy do niej jeszcze oleju lub majonezu, zamiast tego warto dodać cebulkę i ogórka kwaszonego z jabłkiem. Można dodać niewielką ilość smakowej oliwy z czosnkiem czy orzechami; podkreśli to smak potrawy a przy okazji ją odświeży. Dla przykładu :

Smażony karp w panierce (około.130g) to-  287 kcal

Karp z piekarnika (około.130g) to – 120 kcal

Śledź w majonezie i śmietanie – 290 kcal

Śledź z cebulką i ogórkiem – 160 kcal

  • Zupa grzybowa

Rezygnacja ze śmietany to dobry pomysł, aby zaoszczędzić sporo kalorii. Wybierajmy wersję ze śmietaną obniżonej zawartości tłuszczu lub jogurt naturalny. Przygotowujmy wywar jarski zamiast mięsny do zupy, to również pozwoli na zmniejszenie kaloryczności. Np.

Porcja zupy grzybowej ze śmietaną (300g)- 140 kcal

Porcja zupy grzybowej niezabielonej- 90 kcal

  • Kapusta z grzybami

Przygotowując ją warto zrezygnować z zasmażki, dodatku słoniny, skwarków, czy kiełbasy. Potrawa będzie mniej tłusta, a równie smaczna.

  • Pierogi 

Warto wybierać mąkę pełnoziarnista, która wzbogaci wartość odżywczą pierogów i zmniejszy ich kaloryczność. Doskonale na  pierogi nadaje się mąka orkiszowa, gryczana, razowa czy wspomniana pełnoziarnista. Jeżeli przygotowujemy pierogi z nadzieniem mięsnym, dodajmy do nich cebulkę czy marchewkę. Gotowe pierogi podawaj w wersji nie podsmażonej. Z wody, będą zawierały znacznie mniej tłuszczu.

  • Kompot ze suszu Kompot z suszu

Przygotowując kompot z suszu nie dosładzajmy za dużo, ale jeśli musimy to dodaj do niego ksylitol (albo niewielką ilość miodu) zamiast cukru. Kompot zjedzmy razem z suszonymi owocami – dzięki temu jemy dodatkową porcję błonnika, która da uczucie sytości i poprawi procesy trawienne po kolacji wigilijnej.

  • Ciasta

Są nieodłącznym elementem świąt. Powinniśmy wybierać miej kaloryczne takie jak drożdżowe czy sernik, unikajmy makowca czy keksu. Zrezygnujmy zdecydowanie    z tortów i ciast z kremem. Rada jak zrobić sernik mniej kaloryczny: do sernika dodamy ser z obniżoną ilością tłuszczu, zamiast cukru – ksilitol. Rodzynki to dodatkową porcje błonnika. Foremkę do wypieku wszystkich ciast wypełnijmy papierem do pieczenia, zamiast smarować tłuszczem.  Zamiast ciast wybierajmy bakalie czy świeże owoce cytrusowe.

  • Warzywa i surówki

Nie zapomnij o warzywach na świątecznym stole. Czy to będą gotowanie na parze, czy surowe, dodajmy je do jadłospisu świątecznego. Dobrym rozwiązaniem są też surówki. Na takie przekąski będziemy mogli pozwolić sobie w nieograniczonych ilościach.

 

Podaję przepisy na pyszne surówki świąteczne. Przepisy na ryby znajdziecie we wczorajszym wpisie na blogu Poradni.

Smacznego !

Surówka z kapusty kiszonej z imbirem i orzechami

Składniki:

  • Kiszona kapusta- 500g
  • Dymka ze szczypiorem- 2 pęczki
  • Olej z włoskich orzechów- 4 łyżki
  • Jabłka kwaśne- 2 sztuki
  • Imbir świeży – 100g
  • Brązowy cukier lub ksylitol- 1 łyżka
  • Orzechy włoskie-  4 łyżki

 

Sposób przygotowania:

Kapustę delikatnie odciskamy i siekamy. Dymkę razem z szczypiorkiem tniemy na cienkie plastry, szybko podsmażamy na oleju. Jabłka obieramy, ścieramy na tarcie na grubych oczkach, natychmiast mieszamy z kapustą, a potem z resztą składników: zeszkloną dymkę z olejem, pokrojony w cienkie słupki imbir oraz cukier. Wstawiamy na 1 godzinę do lodówki, posypujemy orzechami i podajemy.

 

Surówka z buraków i fasoli Surówka z buraków i fasoli

 

Składniki:

 

  • Ugotowane buraki- 500g
  • Garść roszponki
  • Sól, pierz, ząbek czosnku
  • Ocet biały winny- 3 łyżki
  • Oliwa z oliwek- 5 łyżek
  • Musztarda- 1 łyżka
  • Miód naturalny- 1 łyżka
  • Orzechy laskowe- 50g
  • Biała fasola z puszki- 200g
  • Parmezan- 2 łyżki

Sposób przygotowania:

Buraki kroimy w cienkie plastry, mieszamy z roszpunką i układamy an talerzu. Oprószamy solą i pieprzem.  Czosnek przesuszamy przez praskę, ucieramy z octem, oliwa, musztardą, miodem oraz sola i pieprzem do smaku. Orzechy siekamy, fasolę osączamy, rozkładamy na buraki z roszpunką.  Skrapiamy sosem i posypujemy płatkami parmezanu.

 

 

 

Zdjęcia pochodzą z :

http://ugotuj.to/przepisy_kulinarne/1,110375,8673931,Gotuj_na_swieta_i_zaczaruj_szczescie.html

http://www.przepisy.pl/przepis/witaminowa-surowka-z-buraka-ogorka-i-prazonego-slonecznika

http://przepisy.magazyn-kuchnia.pl/przepisy/spis/161980265/tro%C4%87+lub+pstr%C4%85g+z+grilla/


Partnerzy
Poradnia Dietetyczna na Facebook
Umów wizytę
Szymon Chrzanowski - ZnanyLekarz.pl