Dobra woda zdrowia doda

Ludzki organizm w 60 procentach składa się z wody, dlatego nieustannie musimy uzupełniać jej poziom. Dzięki piciu wody nawadniamy się, lepiej wtedy funkcjonujemy oraz usuwamy toksyny z organizmu dzięki jej ingerencji. Niestety woda wodzie nie równa. Duża część rodaków nawet nie zdaje sobie sprawy jaką krzywdę sobie robi pijąc wodę źródlaną. Taka woda wypłukuje z organizmu cenne dla nas składniki mineralne, a w dalszej konsekwencji, może nas wpędzić w stany niedoborowe. Dlatego powinniśmy potrafić wybierać odpowiednią wodę nie na podstawie pięknych krajobrazów czy słodkich malców na opakowaniach wód. Powinniśmy wybierać przede wszystkim wodę mineralną. Skład wody źródlanej od mineralnej różni się diametralnie. Woda źródlana jest mało zmineralizowana w stosunku do tej mineralnej. Najlepsze dla zdrowia są wody mineralne, które mają około 1000 mg/l składników mineralnych.
Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych udowodnili, że kobiety, które spożywają dużo wody bogatej w minerały (czyli wodę mineralną), nie mają problemów z utrzymaniem prawidłowego poziomu tych pierwiastków w organizmie. Źródlana zawiera je w niewielkim stopniu. Najlepiej więc kupować naturalną wodę mineralną średniozmineralizowaną. Jest w niej sporo minerałów i niezbyt dużo sodu. Warto też sprawdzać ilość wapnia – to pierwiastek, którego ciągle brakuje w organizmach Polaków, a można go uzupełniać wraz z wodą.

 

Podczas zakupów

  • Nazwy wód nie są ważne, liczy się skład. Są takie, które zawierają niecałe 200 mg/l składników mineralnych, i takie, które mają przeszło 2000 mg/l. To i tak niewiele, bo w wodzie leczniczej „Zuber” znajdują się 23000 mg/l składników mineralnych! Zanim kupisz, sprawdź więc zawartość butelki. Najzdrowsze naturalne wody mineralne zawierają powyżej 1000 mg/l składników mineralnych.

Korzystna dla zdrowia ilość:

  •  magnezu – ponad 50 mg/l;
  •  wapnia – przeszło 150 mg/l.
  • siarczanów – ponad 250 mg/l;
  • wodorowęglanów – powyżej 600 mg/l. Dużo takiej wody powinny pić osoby cierpiące na nadkwasotę.
  • Osoby chorujące na nadciśnienie, cukrzycę albo na serce muszą pić  wody z małą zawartością sodu (poniżej 20 mg/l). Ten pierwiastek zatrzymuje wodę w organizmie i podwyższa ciśnienie krwi.
  • Niemowlęta do 6 miesiąca życia powinny pic wodę źródlaną, a potem, jak dorośli, mineralną.
  • Podczas upałów należy pić wodę z większą zawartością minerałów (ponad 1000-1500 mg/l). Jest ona najlepsza również dla osób intensywnie uprawiających sport, kobiet w ciąży i matek karmiących. Powinno się wystrzegać wód niskozmineralizowanych, gdyż mogą one powodować zaburzenia gospodarki wodno-mineralnej organizmu.
  • Wody smakowe zawierają sztuczne aromaty, nierzadko też składniki konserwujące i mnóstwo cukru, prawdziwego, jak i sztucznego (m.in. cyklaminian sodu, aspartam, acesulfam K), które nam szkodzą. Litr takiego napoju może mieć nawet 200 kcal .

 

Uwaga! Slogany

  • „Wspomaga odchudzanie, walkę z cellulitem, zapobiega starzeniu się skóry”. Niestety, nie ma żadnych naukowych dowodów na te chwyty reklamowe.
  • „Daje ciału siłę, moc, zdrowie” – badania nie wykazały, że poza nawodnieniem organizmu woda źródlana ma jakikolwiek pozytywny wpływ na zdrowie.
  • „Doskonale gasi pragnienie” – jak każda woda.
  • Pozbawiona zanieczyszczeń chemicznych i mikroorganizmów szkodliwych dla zdrowia” każda woda musi być czyta – takie jest prawo.
  • „Woda polecana przez Instytut Matki i Dziecka w żywieniu niemowląt” – taka woda zwykle nadaje się do rozcieńczania soczków i gotowania zupek dla niemowląt do szóstego miesiąca życia, bo niemowlęta  mają niedojrzałe nerki i delikatny żołądek a woda mineralna im szkodzi. Już tego wyjaśnienia już na butelce nie ma.
  • „Rekomendowana przez Państwowy Zakład Higieny” jest to chwyt marketingowy. Państwowy Zakład Higieny obowiązkowo bada kilka tysięcy produktów rocznie przed dopuszczeniem ich do sprzedaży. Umieszczenie logo oraz materiałów promocyjnych ze znaczkiem PZH nie kosztuje producentów wód prawie nic. Jednak większość z tych wód nie wyróżnia się żadnymi właściwościami zdrowotnymi.

                                                                                                 

 

Gazowana to też zdrowa woda…

Woda gazowana jest tak samo zdrowa jak niegazowana. Jedynym powodem do powstrzymanie się od jej picia są problemy gastryczne, choroba refluksowa, czy inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Nie zaleca się jej także dzieciom, ponieważ piją łapczywie, a duża ilość zebranego w żołądku gazu jest dla nich szkodliwa . Gazowana woda idealnie nadaje się dla sportowców, bo m.in. nasila wytwarzanie moczu, z którym wydalane są toksyny.

 

Domowa woda smakowa

Aby uzyskać smaczną i zdrową wodę smakową, dodaj kilka plasterków cienko pokrojonej cytryny, pomarańczy, grejpfruta, świeżego ogórka albo trochę mięty do naturalnej wody mineralnej.

Warto wiedzieć

  • Zagraniczne wody wcale nie są lepsze od krajowych. Większość z nich to wody źródlane, które posiadają małą ilość składników mineralnych i, w gruncie rzeczy, płacimy za markę, a nie za prozdrowotny produkt.
  • Kobiety  w ciąży, karmiące, młode matki powinny pić wodę mineralną. W  tym okresie zapotrzebowanie na składniki mineralne wzrasta więc najlepszym rozwiązaniem będzie picie wód mineralnych średnio-, wysokozmineralizowanych.
  • Nadmierne picie wód leczniczych może spowodować problemy ze zdrowiem spowodowane przedawkowaniem, niektórych składników mineralnych.

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia pochodzą z :

http://www.makelifefit.pl/?cat=4

http://lula.pl/lula/1,95647,6552784,Woda__pij_na_zdrowie_.html

http://fitmaminka.blogspot.com/

http://w-spodnicy.ofeminin.pl/Tekst/Zdrowie/533650,1,Woda-z-cytryna–woda-z-cytryna-dzialanie.html

 


Partnerzy
Poradnia Dietetyczna na Facebook
Umów wizytę
Szymon Chrzanowski - ZnanyLekarz.pl