Co wybrać zamiast cukru?

To, że cukier jest niezdrowy, wiedzą nawet dzieci. Psuje zęby, napędza apetyt, odkłada się w biodrach. Tylko co z tego, kiedy większość z nas nie może bez niego żyć?

Cukier to produkt przemysłowy. Otrzymuje się go z buraków cukrowych albo trzciny cukrowej.
Melasa, gruboziarnista, lepka substancja, która powstaje jako produkt uboczny, zawiera wiele cennych witamin i soli mineralnych. Poddaje się ją oczyszczaniu, krystalizacji i filtracji, pozbawiając w ten sposób cennych składników odżywczych. Dlatego poza kalorycznością i energią cukier niczego więcej nie dostarcza.Może zatem brązowy cukier jest zdrowszy? Nic z tego – jego barwa pochodzi z dodawanej do cukru niewielkiej ilości melasy, która nadaje mu tylko smak oraz kolor, ale nie ma wpływu na jego wartości odżywcze.

Cukier to ulubiony przez producentów żywności ulepszacz smaku. Ukryty jest w różnych wyrobach: płatkach śniadaniowych, dżemach, sokach, jogurtach. Puszka napoju gazowanego zawiera go od pięciu do ośmiu łyżeczek! Istnieje przypuszczenie, że Mona Lisa z obrazu Leonarda da Vinci uśmiecha się tak tajemniczo, ponieważ podobnie jak wszyscy w tamtych czasach miała popsute zęby, których nie chciała pokazywać. Według biologów ewolucjonistów, zęby popsuły nam dwa wynalazki: mąka oczyszczona (węglowodany) i właśnie cukier. Najlepiej unikać słodyczy, bo cukier uzależnia. Nagła z niego rezygnacja wywołuje symptomy odwykowe: zmęczenie, znużenie, rozdrażnienie.

Na pomoc w walce z cukrem  miały przyjść syntetyczne substancje słodzące, ale czy do końca one są bezpieczne? Jednym z pierwszych słodzików wykorzystywanych na szeroką skale był as partam, obecnie występujący też pod nazwą  aminosweet.  Związek ten jest powszechnie stosowany w wielu gałęziach produktach spożywczych, począwszy od napojów gazowanych, a skończywszy na produktach nabiałowych. Wysokie dawki (np. 6-8 napojów dietetycznych na dobę) tego słodziku mogą powodować: poczucie utraty pamięci i często bóle głowy, często zmiany nastroju, uszkodzenia mózgu. Z tego powodu nie powinny go spożywać osoby chore na choroby Parkinsona czy Alzheimera, stwardnienie rozsiane, cukrzycę typu II. W skład aspartamu wchodzą składniki takie jak metanol, kwas asparaginowy oraz fenyloalanina. Ta ostania jest tylko przeciwwskazana u osób cierpiących na fenyloketonurię ale pozostałe składniki są bardzo szkodliwe dla zdrowia m.in. metanol może spowodować problemy ze wzrokiem, a kwas asparaginowy powoduje degenerację neuronów. Dlatego powinniśmy zwracać uwagę na to, czym produkty są słodzone. Inne słodziki takie jak acesulfam K, cyklaminiany, sacharyna, cukraloza, spożywane w dużych ilościach mogą zaszkodzić naszemu zdrowiu.

 

Jeżeli nie sztuczne substancje to co zamiast cukru ?

Natura obdarowała nas hojnie jeżeli chodzi o substancje słodzące.  Możemy wybrać take substancje jak:

Miód – jest zdrowszy, nieco mniej kaloryczny (315 kcal w 100 g) i bogaty w witaminy oraz mikroelementy. Stanowi jednak źródło szybko wchłaniających się cukrów prostych i należy do produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Trzeba uważać, by herbata nim posłodzona nie była zbyt gorąca, bo jego cenne składniki giną w temperaturze powyżej 40°C. Miód należy do najczęstszych alergenów pokarmowych.

Stewia – roślina pochodząca z Brazylii i Paragwaju. Jest bardzo słodka, ale w porównaniu z cukrem – bezkaloryczna. Na razie nie dopuszczono jej do sprzedaży w Europie, ale, sądząc po karierze, jaką robi w Ameryce, przypuszcza się, że wkrótce będzie i u nas dostępna. Można ją kupić jedynie przez Internet, ale trzeba uważać, aby nie trafić na podrabiane produkty.

Syrop klonowy (upewnij się, czy jest prawdziwy, a nie z dodatkiem syropu kukurydzianego!) – wynalazek amerykańskich Indian. Pozyskiwali go z drzew klonowych, wiercąc dziurki w drzewach i zbierając wypływający sok do wiaderek zawieszanych pod otworem. Zawiera mniej kalorii niż cukier (334 kcal w 100 g) i takie składniki, jak: magnez, żelazo, tiamina, ryboflawina i wapń. Ma dużo manganu (dwie łyżeczki pokrywają 20 proc dziennego zapotrzebowania) oraz cynku.

Ksylitol–  jest powoli przetwarzany w  organizmie z minimalnym udziałem insuliny, wskutek  czego posiada ponad  14-krotnie niższy indeks glikemiczny od cukru. Dzięki temu jest bardzo bezpieczny dla diabetyków. Utrzymując niski poziom insuliny, przeciwdziała procesom  przedwczesnego starzenia. Ponadto zawiera prawie dwa razy mniej  kalorii niż cukier. Zalecany  jest dla osób zagrożonych i dotkniętych  osteoporozą, gdyż zwiększa przyswajanie wapnia, przywracając w ten sposób właściwą konsystencję kości. Dzięki antybakteryjnemu działaniu  podnosi odporność organizmu. Potrafi likwidować drobne ubytki próchnicze oraz zapalenie dziąseł i ozębnej poprzez przywracanie właściwego pH śliny (dlatego przed przełknięciem zalecane jest przepłukiwanie rozpuszczonym w ślinie ksylitolem jamy ustnej – nawet już po umyciu zębów). Stosowanie ksylitolowego aerozolu do nosa ma zdolność zatrzymywania rozwoju bakterii powodujących  zapalenie ucha środkowego oraz zmniejsza występowanie alergii, astmy i infekcji zatok. Ksylitol jest skutecznym środkiem przeciwko szkodliwym bakteriom jelit- np. Helicobacter pylori, której przypisuje się między innymi  owrzodzenie żołądka. Ogranicza rozwój pleśni i drożdżaków – na przykład  Candida albicans – w przewodzie pokarmowym. Zmniejsza też łaknienie cukru.  Fińscy naukowcy zalecają spożywanie do 40 g Ksylitolu  dziennie, dla wydatnego  wzmocnienia tkanki kostnej. Ksylitol może zastąpić cukier do przyrządzania różnych produktów kulinarnych.  Dzieci powinny spożywać proporcjonalnie do masy ciała a powinny zacząć od około 0,5 grama dziennie po to aby nie dochodziło do takich reakcji jak biegunka czy dyskomfort żołądkowy.

 

 

 

 

Zdjęcia pochodzą z:

http://www.povertycure.org/media/blog/us-sugar-policy-anything-but-sweet/
http://www.methodsofhealing.com/apitherapy-honey-health/
http://www.peppersmith.co.uk/our-ingredients/xylitol


Partnerzy
Poradnia Dietetyczna na Facebook
Umów wizytę
Szymon Chrzanowski - ZnanyLekarz.pl