Cała prawda o lodach…

Kręcone, na patyku, gałki czy desery. Lody – przyszedł na nie czas.

Ale  jakie kupować ?

Lody, jeżeli są zrobione z dobrych składników, mogą być idealną przekąską na upalne dni. Dobre lody nie powinny być tanie, jeżeli są, to znaczy, że producent tnie koszty przy ich produkcji oszczędzając na jakości. Jeżeli na etykiecie znajdziemy takie składniki jak guma guar lub sól sodową karboksymetylocelulozową, jest to dla nas informacja, iż producent zastępuje zagęstnikami mleko. Dobre lody powinny zawierać mleko, jaja i naturalne dodatki takie jak np. naturalna wanilia, kakao czy orzechy.

Które wybrać sorbety czy mleczne?

Pomocna przy wyborze lodów jest ich wartość energetyczna. Dla przykładu jedna gałka lodów waniliowych  (47 g) to 131 kcal, podczas gdy gałka sorbetu malinowego (45 g) to tylko 65 kcal. Jeżeli dbamy o linię, jedzmy jedną gałkę lodów dla przyjemności, lody mleczne klasyczne  traktujmy bardziej jako np. podwieczorek, natomiast sorbet owocowy, ale tylko ten domowy, możemy  jeść jako lekką przekąskę. 

 

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru lodów?

  • Jeżeli chodzi o konsystencję lodów,  zwróćmy uwagę czy lody są szorstkie czy gładkie. Gładkość świadczy o tym iż były dobrze przechowywane i nie dochodziło do zamrażania i odmrażania produktu. Jest to ważne ponieważ mogłoby dojść do rozwoju patogennego gronkowca, który powoduje zatrucia pokarmowe niebezpieczne zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci.
  • Jeżeli lody są gumiaste, to znaczy, że producent dodał za dużo stabilizatorów i raczej takich lodów się wystrzegajmy.
  • Rozwarstwienie kolorów czy grudki w lodach świadczą o złym przechowywaniu. Takie lody też powinniśmy sobie darować.
  • Jeżeli lody szybko się topią, to znaczy tyle że zwierają dużo wody i nie są to dobre lody.
  • Jeżeli lody zwierają utwardzane tłuszcze roślinne,  tym bardziej powinniśmy je sobie odpuścić.
  • Lody czekoladowe–, im więcej zawierają kakao tym lepiej  (czyli im są ciemniejsze – tym lepiej). Takie lody są bogate w związki  ograniczające procesy starzenia się i mające działanie przeciwnowotworowe.
  • Lody śmietankowe–  niecałkiem polecane, ponieważ zawierają duże ilości tłuszczu. Z drugiej jednak strony zawierają duże ilości wapnia pochodzące ze śmietany. Powinniśmy je jadać rzadziej z powodu tłuszczy.
  • Lody waniliowe– prawdziwe są zrobione z mleka, jaj, prawdziwej wanilii i cukru w takiej formie mogą być idealnym deserem i  alternatywą dla jogurtu, czy kefiru.
  • Lody owocowe– mają mniej kalorii niż lody mleczne. Jednak sorbety mają mniejszą gęstość odżywczą (brak wapnia i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach). Najlepszym rozwiązaniem będą lody owocowe zrobione z mleka/jogurtu i owoców (jak jagody, wiśnie) w domu.
  • Kolorowe lody, np. niebieskie  lub intensywnie pomarańczowe  – trzymajmy się od nich z daleka; zawierają mnóstwo sztucznych aromatów i barwników. Nie powinny znaleźć się ani w diecie dzieci, ani dorosłych. Niebieski barwnik dodawany do lodów, oprócz wywoływania reakcji alergicznych, może przyczynić się do wystąpienia astmy, inne intensywne barwniki pochodzenia nie naturalnego mogą powodować również większą pobudliwość dzieci i podobnie jak kolor „smerfny” działać alergizująco.

 


Partnerzy
Poradnia Dietetyczna na Facebook
Umów wizytę
Szymon Chrzanowski - ZnanyLekarz.pl